Monday, August 8, 2011

DENGAN NAMA EKONOMI KITA HIDUP DAN KITA MATI V

Ya, memang benar, negara kita perlu membangun, negara kita perlu maju ke depan, negara kita harus berkembang. Dan semua itu kita lakukan atas dasar meningkatkan ekonomi. Pemodal-pemodal kita panggil, kita lobi, kita rayu, datang ke Tanah Hujung, buka kilang, buka pejabat, buka rumah-rumah tumpang mewah, buka pusat-pusat rehat, buka tempat beli-beli barang mewah. Maka, berduyun-duyun datang para pemodal membawa benih-benih kapital untuk disemai di atas tanah-tanah hijau Tanah Hujung ini.

Tanah-tanah hijau itu, kita gemburkan untuk mereka, kita lapangkan untuk mereka, kita ratakan untuk mereka. Para kapital datang bagai santau angin, terbang senyap memijak tanah kita, benih-benih kapital baru mereka semai dalam tanah kita yang dahulu hijau kembung dengan daun-daun dan batang-batang keras balak yang dulunya pasak-pasak tanah hijau itu kini menjadi sandang-sandang tiang konkrit kilang-kilang, pejabat-pejabat,rumah-rumah tumpang mewah, pusat-pusat rehat, tempat beli-beli barang mewah.

Tanah-tanah hijau itu, kijang berlari mengacah sang belang, babi hutan menyondol manja tanah gebu, gajah bersiram meriah ditumpang unggas, ungka siamang becok bertukar sorakan, enggang intim berkasih berpacaran di balik lubang-lubang kayu, deru aliran cegar mendesah jiwa-jiwa raja sungai, Kejar berkejar bersama Daun dalam deras yang berputih jernih, indah benar tanah-tanah hijau itu. Sebelum kapital datang memijak.

Tanah-tanah hijau yang dulunya gebu kini kering kontang dan gersang, tempat-tempat bersiram kini diampang disekat, gelanggang bersorak kini rata ditolak, tiada lagi tempat bercumbu mesra untuk pasangan bahagia, songsang sudah aliran cegar, tiada lagi kelibat kilau dalam deras, duka dan hampa, tanah-tanah hijau sudah mati.

Kini, kapital itu kita sembah, kapital itu kita julang, kita sudah lupa akan tanah-tanah hijau kita yang kita sendiri ratakan untuk mereka, kita sendiri menggadai pusaka, kita sendiri mencabul hak, semua kita lakukan atas nama ekonomi, kerana, dengan nama ekonomi kita hidup dan kita mati.

1 comment:

Unknown said...

sutuju nagan tajuk kamu tu :) jika ekonomi kita gawat.. abes la kita :) so bersyukur la bgn ekonami kta yg stabil ini.. :)