Tuesday, June 14, 2011

RE: FUCKING ENVIRONMENTALIST

Respon kepada penulisan Hellioz
Mungkin penulisan beliau kadangkala agak bersifat pasif dan pesimis, namum di sebalik bait-bait panas dan pedas menikam dan berhambur benci, ada benarnya kata-kata saudara/i Hellioz itu.
Umum mengetahui, dewasa ini, kesedaran berkenaan betapa pentingnya menjaga alam sekitar mahupun alam semulajadi seakan-akan sedang berputik di hati kalangan masyarakat Malaysia malahan dunia. Itu mungkin hanya di mata aku. Kerana aku juga, mungkin, mengambil berat akan hal ini. Bagaimana dengan yang lain, adakah mereka juga peduli.
Ketika ramai yang berkata perubahan iklim merupakan satu temberang, dan hanya merupakan satu muslihat korporat untuk mengkayakan kapitan-kapitan yang semakin ketandusan idea dalam mempengaruhi minda pembeli-pembeli, aku masih berpegang yakin kepada tindakan aku, yang cuba berusaha sedaya mungkin, memperlahankan kemusnahan dunia ini.
Namun, kadangkala aku kecewa dan sedih, usaha aku ini seakan-akan perjuangan seorang, bukan perjuangan kumpulan atau komuniti. Sedang bungkusan gula-gula getah aku lipat masuk ke dalam kocek, aku terbayangkan sejuta diri aku yang lain sedang membuang sampah itu ke lantai. Betapa hancur luluh hati aku.
Aku lebih suka tidak menyalahkan orang lain, kerana aku juga bukan sempurna, namun aku mencuba.
Pernah sekali, di pasar malam, sedang aku menjamah bihun sup bersama anak perempuanku; di hadapanku ada seorang ibu dan anak lelaki, ibu umurnya sudah lanjut, anak pula masih mentah. Mereka berdua menjadi perhatian aku, setelah bekas minuman plastik di tangan anak itu di buang laju ke dalam longkang atas arahan ibunya. Lantas, aku berbisik di telinga anak perempuan aku yang masih belum mengerti apa-apa
"Fitrah, Abah harap bila Fitrah dah besar nanti, Fitrah ada kekuatan untuk menegur orang seperti itu, dan menyatakan itu salah."
Aku sedar, aku sendiri masih belum mampu mengubah sesuatu yang sekian lama sudah menjadi tabiat makhluk yang dipanggil manusia.
Sering juga aku memberitahu para pelajar yang datang ke tempat aku, bahawasanya bumi sudah terlalu usang dan sudah musnah teruk, ia sudah tidak dapat dipulihkan seperti sediakala, kita hanya mampu memperlahankan proses kemusnahan, namun ia seakan-akan sebuah retorik, mana mungkin proses itu dapat diperlahankan. Aku setuju dengan pendapat Hellioz, setiap hari, berjuta-juta bayi dilahirkan di dunia dan penggunaan sumber semakin bertambah hari demi hari, tiada pengurangan, yang hanya mampu kita lakukan kini hanya mencuba dan terus mencuba, biarlah usaha aku ini berterusan walau seakan anjing menyalak gunung.

"All human can do is actually slowing the process of destruction."
- Hellioz - 

4 comments:

Unknown said...

cashier pun satu, dah roti gardenier tu berplastik, buat apa beri plastik lagi.

xshahidx said...

itu sangat ka betoi,lainla kalu bulan posa,plastik hitam amat berleluasa!

Anonymous said...

lepas tue, bertimbun sampah sarap kat area Bazaar tue.

xshahidx said...

yup semestinya,xpernah aku jumpa pasar malam bersih!